10ربات برتر دنیا

روباتی برای كودكان درخودمانده
طراح , دانشمندی ژاپنی با نام هیدكی كازیما است كه آن را برای تحقیقاتش روی رفتار كودكان به شكل یك اسباب بازی تعاملی طراحی كرده است. این روبات كاركرد زیادی برای كودكان اوتیسم یا كودكان درخودمانده كه توانایی ارتباط چشمی با اطرافیان را ندارند, دارد. دو دوربین درون چشم این روبات تعبیه شده كه به پزشكان یا محققان امكان می دهد بدون دخالت , نحوه تعامل كودك با روبات را تحت نظر بگیرند. قیافه این ربات آنقدر با نمك است كه كودكان به راحتی با آن ارتباط برقرار می كنند.

KeepOn Robot

 

2- روبات آدم یاب
روبات iRobot PackBot در سال 2001 ساخته شد , اما تا بعد از واقعه 11 سپتامبر كارایی نداشت. از این روبات برای پیدا كردن افرادی كه در ویرانه های برج های دوقلو در نیویورك گرفتار شده بودند, استفاده كردند. این روبات به دلیل شكل خاصی كه دارد, می تواند به مكان های تنگ و تاریك وارد شود و از مانع بلند به راحتی عبور كند. این روبات می تواند درون آب هم شنا كند. علاوه بر این به كمك دوربین هایی كه درونش تعبیه شده, اجسام دور و برش را تشخیص می دهد و شی مورد نظرش را به وسیله چنگكی كه دارد بیرون می كشد.

iRobot packbot Robot

 

3- دایناسور اهلی
Pleo , یك روبات بامزه و دوست داشتنی است كه به راحتی با كودكان ارتباط برقرار می كند. كالب چانگ , طراح پلیو با ساخت این ربات حسابی پولدار شد. او در عرض 12 ماه 27میلیون واحد از این ربات را فروخت. پلیو قابلیت یادگیری دارد و به راحتی با صاحبش ارتباط برقرار می كند تا جایی كه به حركت كاربرش واكنش نشان می دهد و شبیه به یك كودك تشنه محبت است. این روبات ابتده با قیمت 200 دلار به بازار آمد , اما با استقبال مردم , طراحش قیمت آن را به 300 دلار افزایش داد.

Pleo Robot

 

 

 

 

4- سگ بزرگ , سگ رام
مركز بوستون داینامیكز BigDog , را پیشرفته ترین روبات متحرك نامیده است. هركسی كه در خیابان بیگ داگ را ببیند حتما می گوید : این سگ شبیه به ربات ها راه می رود , چقدر با ابهت است!
این ربات را آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریكا , در سال 2005 شبیه به یك قاطر ساخت تا سربازان جنگی را در مناطق جنگی جا به جا كند. این روبات هم اندازه یك سگ بزرگ است و به راحتی می تواند 150 كیلوگرم وزن را با سرعت 4 مایل در ساعت جا به جا كند. این روبات به سادگی از صخره و سراشیبی های تند بالا می رود و حركتحایش بسیار به حیوانات شبیه است. بیگ داگ به سیستم دید استریو مجهز شده تا توانایی مسیر یابی داشته باشد. ( درخصوص BigDog در این وبلاگ
مطلبی با توضیحات مفصل پست شده است )

BigDog Robot

 

5- 100 دلاری اما پر فروش
RoboSapien , یك روبات اسباب بازی منحصر به فرد است كه كارخانه اسباب بازی سازی هنگ كنگی WowWee , آن را در سال 2003 تولید كرد. این روبات 100 دلاری , راه می رود و حرف می زند. البته برای جامعه روباتیك BEAM , ساخت این رویات تعجب آور نبود , زیرا مارك تیلدن , پدر BEAM كارش را در لابراتوار ملی لس آلموس ترك كرد و راهی هنگ كنگ شد تا این روبات اسباب بازی را بسازد. این روبات به غیر از آنكه تعداد زیادی جایزه روباتیك از آن خود كرد , به یكی از پرفروش ترین روبات های جهان تبدیل شد و در مدت كمت از یك سال , 2 میلیون واحد از آن فروخته شد. تیلدن, طوری این اسباب بازی را طراحی كرده كه كودكان , كار با آن را ساده یاد می گیرند. حسگر و موتور های كم تعداد و كوچكی در این روبات تعبیه شده , اما كارهای زیادی انجام م دهد.

RoboSapien

 

 


6- روبات انسان نمای فضانورد
سری P روبات های آسیمو كه در سال 2000 ساخته شد, یازدهمین سری از خط تولید روبات های متحرك هوندا به حساب می آبند. آسیمو با پاهای جالبی كه دارد , شبیه به انسان راه می رود. آنقدر این روبات ها موفق بوده اند كه هوندا هر چند سال یكبار مدل آنها را كمی ارتقا می دهد و دوباره آن ها را وارد بازار می كند. به طور مثال آسیموی 2005 سرعتی دو برابر مدل های قبلی دارد و با سرعت 6 كیلومتر در ساعت حركت می كند. این روبات به راحتی با انسان ارتباط برقرار می كند و كارهای ساده ای چون سرو غذا را با تبحر انجام میدهد. آسیموها همگی ظاهری شبیه به فضانوردان دارند و خوشرو و مهمان نوازند.

Asimo Robot

 

 

7- آیبو , سگ دوست داشتنی
سال 2006 را سال مرگ سگ های روباتیك می دانند. زیرا در این سال سونی خط تولید یكی از روبات های دوست داشتنی اش با نام آیبو (AIBO) را متوقف كرد. سونی , ساخت آیبو را از سال 1999 شروع كرده بود و این روبات های اهلی به یكی از محبوب ترین روبات ها برای كسانی كه عاشق سگ هستند تبدیل شد. آیبو در روبوكاپ 2000 در بخش سگ های روباتیك فوتبالی حسابی درخشید و ستاره شد.

Aibo Robot

 

8- روبات جاروكش
تا سال 2002 ساخت روباتی كه بتواند كف خانه را تمیز كند یكی از رویاهای بشر بود, اما شركت iRobot با ساخت مجموعه ای از روبات های نظافتچی راه را برای روبات های پیشرفته تر باز كرد. یكی از این روبات ها رومبا است كه در سال 2002 به بازار آمد. رومبا بدون سر و صدا روی كف زمین حركت می كند و بدون اینكه برای كسی مزاحمتی ایجاد كند به تمیط كردن خانه می پردازد. این روبات تا سال 2004 حدود یك میلیون نسخه فروش داشت. با استفبال مردم از این روبات , iRobot در سال 2007 نسل سوم آن را با نام اسكوبا تولید كرد. این روبات نیز تا كنون حدود 2.5 میلیون نسخه فروش داشته است.

Roomba Robot

9- سیل دریایی همدم
پارو PARO , روباتی شبیه به یك سیل دریایی است كه پستانك به دهان دارد. این روبات به عنوان یكی از بهترین روبات های نمایشگاه CES 2010 انتخاب شد. پارو , علاوه بر قیافه مظلوم و دوست داشتنی اش , همدم بسیار خوبی برای افراد بیمار و سالخورده است. مخصوصا آن هایی كه تنها زندگی می كنند. این روبات همانند حیوانات واقعی شادی و ناراحتی اش را نسبت به نحوه رفتار انسان ها نشان می دهد و 5 نوع حسگر دارد : لامسه ای , نوری , شنوایی , گرمایی , حركتی.


10- ساموئل , معلم زبان
ساموئل (SAMUEL) نام روباتی است كه برای آموزش زبان جدید طراحی شده است. ساموئل , معلمی است كه به كاربر كمك می كند هر زبانی كه دوست دارد یاد بگبرد و با او تمرین زبان كند.
این روبات , مجهز به فناوری تشخیص كلمه , تشخیص متن و تصویر و همچنین فناوری تشخیص چهره است , به همین دلیل , خیلی ساده با كاربرش ارتباط برقرار می كند , او را مش شناسد و با او با هر زبانی كه بخواهد , صحبت می كند. نسخه های دیگری از این روبات نیز یا نام های آنتونی , لوسی و امیلی به بازار آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

تاريخ : پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, | 11:18 | نویسنده : علی سعیدی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.